Propozycje ćwiczeń
Opublikowano: poniedziałek, 01 luty 2016
Ćwiczenia oddechowe
- Ćwiczenia oddechowe polegające na uwzględnianiu różnej drogi wdechu i wydechu:
- Wdech nosem/jedną dziurką nosa (drugą zatykamy) – wydech nosem;
- Wdech nosem/jedną dziurką nosa (drugą zatykamy) – wydech ustami;
- Wdech ustami – wydech nosem;
- Wdech – wydech ustami (szeroko otwarte);
- Wąchanie kwiatków – powoli, jak najdłużej;
- Dmuchanie na kulki styropianowe lub kuleczki waty;
- Nadmuchiwanie balonika;
- Przenoszenie słomką wacików/podartych karteczek;
- Dmuchanie na płomień świecy – delikatnie, żeby nie zgasła;
- Dmuchanie na pasek papieru – jak najdłużej z taką samą siłą, aby pasek unosił się pod tym samym kątem;
- Puszczanie baniek przez słomkę w szklance wody;
- Puszczanie baniek mydlanych;
- Huśtanie misia na książce – dziecko leżąc, robi głęboki wdech i wydech (miś ułożony na brzuchu ma się unosić oraz opadać);
- Dziecko wdycha powietrze, unosząc ręce do góry – wydycha powietrze, opuszczając ręce w dół;
- Chuchanie – dmuchanie (raz ciepłym, raz zimnym powietrzem).
Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- Nakładanie górnej wargi na dolną i odwrotnie;
- Naprzemienne wymawianie głosek u (robienie dzióbka) – i (szeroki uśmiech);
- Wysunięcie warg do przodu – „rysowanie” kółek wargami;
- Parskanie wargami;
- Cmokanie;
- Chrząkanie;
- Robienie dzióbka (jak do głoski u) – dotykanie dzióbkiem nosa;
- Naprzemienne wysuwanie – wsuwanie języka między otwarte usta;
- Dotykanie językiem kącików ust;
- Robienie z języka łódeczki/rurki;
- Dotykanie językiem wałka dziąsłowego (za górnymi zębami);
- „koci grzbiet” – czubek języka oparty za dolnymi zębami;
- Naprzemienne ćwiczenia: „koci grzbiet” – czubek języka dotyka wałka dziąsłowego;
- Dotykanie językiem wałka dziąsłowego przy naprzemiennym otwieraniu/zamykaniu ust;
- Liczenie językiem zębów (górnych i dolnych) – przy nieruchomej żuchwie;
- Masowanie podniebienia twardego (za górnymi zębami) językiem;
- Wypychanie językiem policzków;
- „Oblizywanie” ust – w obydwie strony;
- Okrężne ruchy języka po zewnętrznej stronie zębów;
- Naprzemienne dotykanie językiem nosa – brody;
- Zwinięcie języka w rulon – dmuchanie;
- Kląskanie językiem;
- Ziewanie;
- Chory miś – kaszlemy z otwartą buzią;
Ćwiczenia połączone z artykulacją
- Wymawianie a „staccatto”;
- Wymawianie głosek nosowych w połączeniu z samogłoskami (am, an, am-ma, on, om-mo, em, en, em-me, en-ne);
- Gęganie gąski – gę gę;
- Ziewanie połączone z wymawianiem samogłoski a (nisko opuszczona żuchwa);
- Wymawianie sylaby -apa- z przedłużeniem zwarcia warg podczas wymowy p;
- Energiczna wymowa sylab z głoskami tylnojęzykowymi (k, g, h) – uku, ugu, og – oh;
- Murmurando: dłuższe wymawianie głoski m;
- Podwajanie głosek wybuchowych, np. abba, appa, akka, agga, oppo, atta.